Μέτρηση βασικού μεταβολισμού

36Ο μεταβολισμός είναι η βιοχημική διαδικασία κατά την οποία το οξυγόνο αντιδρά με τις θρεπτικές ουσίες με αποτέλεσμα την παραγωγή της ενέργειας που χρειάζεται το σώμα μας για να λειτουργήσει.
Ο μεταβολισμός μετράται σε χιλιοθερμίδες (kcals) ή όπως έχει επικρατήσει, σε θερμίδες. Ο Μεταβολικός Ρυθμός Ηρεμίας παραδοσιακά προσδιορίζεται μέσω άμεσης ή έμμεσης θερμιδομετρίας.
Η άμεση θερμιδομετρία προϋποθέτει την μέτρηση με ακρίβεια της παραγόμενης θερμότητας ολόκληρου του σώματος μέσω μεγάλων, ακριβών και τεχνολογικά πολύπλοκων μηχανημάτων.
Η έμμεση θερμιδομετρία καθορίζει τον μεταβολικό ρυθμό από το καταναλισκόμενο οξυγόνο του σώματος. Η μέτρηση της κατανάλωσης οξυγόνου γίνονται μέσω επιτραπέζιων συσκευών, βασισμένες σε τεχνολογία αιχμής, οι οποίες μετρούν το καταναλισκόμενο οξυγόνο με ακρίβεια και καθορίζουν τις ενεργειακές απαιτήσεις του ατόμου. Η μέτρηση της κατανάλωσης οξυγόνου, αντί για την χρήση εξισώσεων γενικού πληθυσμού, επιτρέπει στους επιστήμονες υγείας και άσκησης να αποφασίζουν με ακρίβεια για τους πελάτες τους. Με μια απλή εξέταση αναπνοής που διαρκεί 10-15 λεπτά, μετράμε τον μεταβολισμό ώστε να προσδιορίσουμε ένα εξατομικευμένο θερμιδικό ισοζύγιο.

Μέτρηση φυσικής κατάστασης ή μέτρηση VO2max

127Η συχνή φυσική δραστηριότητα αποτελεί πλέον μέρος μιας παγκόσμιας αντίληψης και άνθρωποι όλων των ηλικιών αρχίζουν να συμμετέχουν σε ομάδες άσκησης για να πετύχουν στόχους.
Ο δικός σας στόχος μπορεί να είναι να χάσετε βάρος, να βελτιώσετε την αντοχής σας, να αυξήσετε τη μυϊκή ισχύ ή απλά να δείχνετε και να αισθάνεστε καλύτερα!
Ο έλεγχος της φυσικής κατάστασης παρέχει μια λεπτομερή και κατανοητή εικόνα της γενικότερης φυσικής σας κατάστασης. Η VO2max είναι η μέγιστη δυνατότητα μεταφοράς και κατανάλωσης οξυγόνου του οργανισμού, κατά την άσκηση αυξανόμενης έντασης. Η υψηλότερη τιμή που επιτυγχάνεται κατά το πρωτόκολλο της άσκησης χρησιμοποιείται στη συνέχεια για την αξιολόγηση της αντοχής αθλητών, τον προσδιορισμό του επιπέδου φυσικής κατάστασης μη αθλητών και για την κατανόηση παραγόντων που μπορεί να περιορίζουν την ικανότητα μη αθλητών (πνεύμονες, καρδιά, κτλ). Η μέτρηση του VO2max είναι απλή διαδικασία. Εκτελείτε ένα τεστ διαβαθμιζόμενης έντασης σε εργοδιάδρομο ή στατικό ποδήλατο, στο οποίο η ένταση άσκησης αυξάνεται σταδιακά μέχρι να επιτευχθεί η μέγιστη προσπάθεια, αναπνέοντας μέσα σε μια άνετη μάσκα. Η διάρκεια της άσκησης είναι 10-12 λεπτά. Η μέτρηση αυτή γίνεται σε συνεργασία με το γυμναστήριο Αθλοκίνηση.

Μέτρηση φυσικής δραστηριότητας

36Η καταγραφή της φυσικής δραστηριότητας και της καθημερινής ζωής έχει πολλές εφαρμογές στον τομέα παρακολούθησης της υγείας.
Η πιο προφανής οφείλεται στη συσχέτιση που υπάρχει μεταξύ φυσικής δραστηριότητας και της καλής φυσικής κατάστασης. Η αδράνεια και η έλλειψη φυσικής δραστηριότητας έχουν υψηλή συσχέτιση με τη θνησιμότητα. Πολλές από τις ιατρικές παρεμβάσεις στη σημερινή εποχή έχουν να κάνουν με την αύξησή της. Χρησιμοποιώντας ένα μηχάνημα μετράμε διάφορες φυσιολογικές παραμέτρους του σώματος. Το μηχάνημα φοριέται στο δεξιό τρικέφαλο από 10 λεπτά έως και 2 εβδομάδες, δείχνοντας την πραγματική ενεργειακή κατανάλωση που κατέγραψε τη χρονική περίοδο που το φορούσε ο ασθενής (στο σπίτι, στη δουλειά, στο σχολείο, στην άθληση κτλ), το επίπεδο φυσικής δραστηριότητας, καθώς και την διάρκεια και ποιότητα του ύπνου.

3212Λιπομέτρηση

Η σύσταση του σώματος είναι με απλά λόγια το σύνολο της άλιπης σωματικής μάζας και του λίπους που συνιστούν το συνολικό βάρος του.
Η άλιπη μάζα συμπεριλαμβάνει τα οστά, τους μύες, το νερό, συνδετικούς και οργανικούς ιστούς. Το σωματικό λίπος αποτελείται από το δομικό και το αποθηκευτικό λίπος. Στο δομικό λίπος περιλαμβάνεται το λίπος οργάνων και ιστών όπως νεύρα, πνεύμονες, συκώτι, εγκέφαλος και μαστικοί αδένες. Το αποθηκευτικό λίπος βρίσκεται κυρίως στον λιπώδη ιστό. Στο μέσο άνδρα 70 κιλών, το δομικό λίπος αποτελεί περίπου το 3% και το αποθηκευτικό λίπος περίπου το 12% του συνολικού σωματικού βάρους. Στη μέση γυναίκα 57 κιλών, το δομικό λίπος αποτελεί το 12% περίπου και το αποθηκευτικό λίπος είναι το 15% περίπου του συνολικού σωματικού βάρους. Το δομικό λίπος είναι περισσότερο στις γυναίκες λόγω του λιπώδους ιστού στο στήθος και σε άλλους ιστούς και όργανα του γυναικείου φύλου. Το συνολικό βάρος είναι από μόνο του μικρής σημασίας και πάρα πολλοί άνθρωποι βασίζουν τη δίαιτά τους σε αυτό που βλέπουν στη ζυγαριά του μπάνιου. Ανεξάρτητα του συνολικού βάρους, εάν οι αναλογίες της άλιπης μάζας και του λίπους είναι μέσα στα καθιερωμένα προτεινόμενα όρια, μειώνεται σημαντικά ο κίνδυνος εμφάνισης προβλημάτων που συνδέονται με την παχυσαρκία. Αυτά είναι μεταξύ άλλων η υψηλή πίεση, τα υψηλά επίπεδα χοληστερίνης, αρτηριοσκλήρωση, στεφανιαία νόσος, αναπνευστικά προβλήματα και νεφρικές διαταραχές.  
Εξίσου σοβαρό όμως, είναι και το πρόβλημα του να έχεις πολύ λίγο λίπος, αφού ο λιπώδης ιστός είναι ζωτικός για την φυσιολογική λειτουργία του σώματος. Η δραματική άνοδος της νευρικής ανορεξίας, της βουλιμίας, και του «φόβου της παχυσαρκίας» την τελευταία δεκαετία, απαιτεί επίγνωση της σωστής σύστασης του σώματος.
Είναι ξεκάθαρο λοιπόν ότι το συνολικό βάρος του σώματος δεν αντανακλά με ακρίβεια την κατάσταση της υγείας του ατόμου. Ένας αρσιβαρίστας μπορεί να θεωρηθεί σαν σοβαρά υπέρβαρος σύμφωνα με τον Δείκτη Μάζας Σώματος ή με τους στάνταρ πίνακες ύψους και βάρους, ενώ έχει τέλεια σωματική σύσταση. Αντίστροφα κάποιος μπορεί να έχει ένα «φυσιολογικό» βάρος σύμφωνα με τους πίνακες και εντούτοις να είναι υπέρβαρος.